de-vlaschaard

3 Tips voor horeca ondernemers

Ga je starten als horeca ondernemer of heb je al langer een eigen zaak? In beide gevallen kun je vast en zeker je winst doen met onderstaande tips.

Vraag je BTW terug

Zeker als je net start als horeca ondernemer, maak je enorm veel kosten. Denk aan een verbouwing of aan het inkopen van voorraad. Vergeet niet dat er over al deze uitgaven BTW gerekend wordt. Jij mag die terugvragen, dus zeker doen. Normaal gesproken stelt de Belastingdienst altijd voor om elk kwartaal aangifte te doen. Het is geen enkel probleem om dit maandelijks te doen. Als jij dat wilt, hoef je alleen maar even een brief naar de Belastingdienst te sturen. Zeker tijdens de start van je bedrijf, kan dit je enorm helpen.

Hoe betaal je je personeel?

Personeel is broodnodig in de horeca. Behandel je personeel daarom goed. Zorg ervoor dat ze bij jou willen blijven werken. Zeker als ze langer in dienst zijn, kun je veel profijt hebben van hun ervaring. Helaas worden je werknemers soms ziek. Of je blijkt op een bepaald moment echt te veel personeel te hebben. Hoe ga je dat oplossen? Denk van te voren na over een goed systeem. Wist je dat je bijvoorbeeld kunt kiezen voor een Payroll bedrijf? Je loopt dan veel minder risico. Wil je medewerkers in eigen dienst nemen? Overleg deze zaken zeker met een accountant in omgeving Bergen op Zoom. Zij kunnen je goede diensten bewijzen op dit gebied.

Let op je cijfers

In de horeca zijn de marges uiterst belangrijk. Houd de cijfers daarom heel goed in de gaten. Als de cijfers niet kloppen, gaat het al snel niet goed met je onderneming. Kies daarom een accountant of boekhouder die ervaring heeft met de horeca. En zorg ervoor dat je administratie maandelijks wordt bijgewerkt. Een goede software is hierbij cruciaal. Heb jij een goede en betrouwbare accountant in omgeving Bergen Op Zoom, dan komt dit natuurlijk helemaal goed. Je kunt dan veel zaken delegeren en jezelf focussen op je onderneming. Dat is tenslotte waarom jij je eigen horecazaak bent begonnen. Niet om je met cijfers bezig te houden, maar om je klanten te bedienen.